search this site.

220110P - INTEGRATING ISLAMIC VALUES IN MENTAL HEALTH AND EMOTIONAL WELL-BEING

Print Friendly and PDFPrint Friendly

Presented at a seminar in the Philippines on Mental Well-being on January 10, 2022 at 10.30-11.30 Riyadh time. By Prof. Omar Hasan Kasule Sr. MB ChB (MUK). MPH (Harvard), DrPH (Harvard) Professor of Epidemiology and Bioethics.

 

1.0 THE DUAL NATURE OF THE HUMAN BEING, BODY, and MIND:

  • The human has a physical component and a spiritual component.
  • The non-physical part of the human is nafs, qalb, ruh, aql, naasiyat, lubb, etc.
  • There is constant interaction between the physical and non-physical.
  • Some aspects of the non-physical like iman are independent of the physical.


2.0 CREATION OF THE HUMAN FROM ELEMENTS OF THE EARTH:

  • Human was created from the soil, tiin and turaab.
  • انا خلقناهم من طين لازب الصافات ١١
  • ولقد خلقنا الانسان من سلالة من طين.  المؤمنون ١٢
  • ومن آياته ان خلقكم من تراب ثم  اذا انتم بشر تنتشرون.  الروم ٢
  • والله خلقكم من تراب ثم من نطفة ثم جعلكم ازواجا. فاطر ١١
  • يا ايها الناس ان كنتم في ريب من البعث فانا خلقناكم من تراب. الحج ٥
  • Ensoulment completed human creation.


3.0 THE NAFS:

  • Nafs is the ruh
  • وتنسون أنفسكم وانتم تتلون الكتاب افلا تعقلون.  البقرة ٤٤
  • الله يتوفي الانفس حين موتها والتي لم نمت في منامها فيمسك التي قضي عليها الموت ويرسل الأخرى الي اجل مسمي ان في ذلك لآيات لقوم يتفكرون. الزمر ٤٢
  • Nafs means human.
  • وما كان لنفس ان يموت الا باذن الله كتابا مؤجلا. آل عمران ١٤٥
  • قال ربي اني قتلت منهم نفسا فاخاف ان يقتلون. القصص ٣٣
  • Nafs means the thinking power (aql).
  • تعلم ما في نفسي ولا اعلم ما في نفسك. المائدة ١١٦
  • Nafs meaning the power of virtue and evil.
  • ونفس وما سواها فالهمها فجورها وتقواها. الشمس ٧-٨
  • قد افلح من زكاها وقد خاب من دساها. الشمس ٩-١٠
  • وهديناه النجدين. البلد ١٠


4.0 GRADES OF THE NAFS:

  • Tendency to evil (Nafs ammaarah)
  • ان النفس لامارة بالسوء الا من رحم ربي. يوسف ٥٣
  • Nafs with conscience (Nafs lawwaamah)
  • ولا اقسم بالنفس اللوامة. القيامة ٢
  • Perfect (Nafs kaamilah)
  • يا ايتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربك راضية مرضية. الفجر ٢٧


5.0 ETIOLOGY OF MENTAL and EMOTIONAL DISORDERS:

  • Mental health is not a problem of the mind alone. Some conditions are of purely physical origin like anatomical malformations, and imbalances of hormones.
  • Problems of the body like extreme pain can cause mental conditions.
  • Problems of the mind can cause physical ailments like extreme anxiety causing acidosis.
  • Most conditions have both physical and psychological causes.
  • The start may be physical and complicated by psychological manifestations.
  • Psychological manifestations lead to physical problems like violence and self-neglect.


6.0 DISEASES OF THE NAFS:

  • Some mental conditions are from the nafs itself independent of physical causes
  • Diseases of the heart
  • في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا.....البقرة ١٠
  • Envy (hasad)
  • و من شر حاسد اذا حسد. الفلق ٥
  • اذ قالوا ليوسف واخوه احب الي ابينا منا ونحن عصبة ان ابانا لفي ضلال مبين. يوسف ٨
  • Hypocrisy (nifaaq)
  • فتري الذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم يقولون نخشي ان تصيبنا دائرة...الامائدة ٥٢
  • Waswaas
  • قل اعوذ برب الناس ملك الناس اله الناس من شر الوسواس الخناس ... الناس
  • Sorrow and depression
  • اذ هما في الغار اذ يقول لصاحبه لا تحزن ان الله معنا. االتوبة ٤٠


7.0 EMOTIONS:

  • Emotions are part of human nature if balanced. Lack of balance causes illness.
  • The source of emotions is the heart, qalb… a flesh if good the whole body is good.
  • Negative and positive emotions depend on context. Anger for no cause is a bad emotion. Anger for Allah’s sake is good.
  • Love can be positive and can be negative. Even good love becomes bad if excessive.
  • Many diseases are due to failure of balance (tawaazun), equilibrium (iitidaal), and action-reaction (tadafu’u).


8.0 THE LAW OF BALANCE IN LIFESTYLE (tawaazun/ittizaan) - 1:

  • The human was created in the best measure Surat Tiin: 4
  • لقد خلقنا الانسان في احسن تقويم التين ٤
  • The human is not originally balanced Surat al Ma’arij: 19-35
  • ان الا نسان هلوعا اذا مسه الشر جزوعا واذا مسه الخير منوعا الا المصلين الذين هم علي صلاتهم دائمون والذين في أموالهم حق معلوم للسائل والمحروم والذين يصدقون بيوم الدين والذين هم من عذاب ربهم مشفقون ان عذاب ربهم غير مامون والذين هم لفروجهم حافظون الا علي ازواجهم او ما ملكت ايمانهم فانهم غير ملومين فمن ابتغي وراء ذلك فاولئك  هم العادون والذين هم لامانتاهم وعهدهم راعون والذين هم بشهادتهم قائمون والذين هم علي صلاتهم يحافظون أولئك في جنات مكرمون. المعارج ١٩-٣٥
  • A human has to be trained to learn to be balanced. Know the obligations (waajibaat) the duties, objectives, basic principles. Etc. To be balanced you need to think that you are walking on a rope and have to be conscious.


9.0 THE LAW OF BALANCE IN LIFESTYLE (tawaazun/ittizaan) - 2:

  • Balance in dealing with wealth. Surat al Furqan: 68
  • والذين اذا انفقوا لم يسرفوا ولم يقتروا وكان بين ذلك قواما. الفرقان ٦٧
  • Balance in the rights of the body: the story of Salman and Abudardau was the background to this hadith. Bukhari 1968
  • ان لربك عليك حقا ولنفسك عليك حقا ولاهلك عليك حقا فاعط كل ذي حق حقه. رواه البخاري ١٩٦٨
  • Mountaineering. Bukhari 3697
  • ان رسول الله صلي الله عليه وسلم صعد أحدا وأبو بكر وعمر وعثمان فرجف بهم فقال رسول الله صلي الله عليه وسلم: اثبت احد فانما عليك نبي وصديق وشهيدين. فاستقر الجبل.


10.0 THE LAW OF BALANCE IN LIFESTYLE (tawaazun/ittizaan) - 3:

  • Balance in ‘ibadat  vs ADL. Bukhari 506
  • جاء ثلاث رهط الي بيوت ازواج النبي صلي الله عليه وسلم يسالون عن عبادة رسول الله فقالوا أين نحن من النبي صلي الله عليه وسلم قد غفر له ما تقدم من ذنبه وما تأخر قال احدهم اما انا فاني اصلي الليل ابدا وقال آخر انا اصوم الدهر ولا افطر وقال آخر انا اعتزل النساء فلا اتزوج ابدا فجاء رسول الله فقال: انتم الذين قلتم كذا وكذا؟ اما انا والله اني اخشاكم لله واتقاكم له لكني اصوم وافطر واصلي وارقد واتزوج النساء فمن رغب عن سنتي فليس مني. ابخاري.
  • Balance of emotions. Tirmidhi confirmed by Albani
  • من الاثر: احبب حبيبك هونا ما فعسي ان يكون بغيضك يوما ما وابغض بغيضك هونا ما عسي ان يكون حبيبك يوما ما


11.0 THE LAW OF BALANCE IN LIFESTYLE (tawaazun/ittizaan) - 4:

  • The balance between the individual and the community. Take care of community problems but solve your personal problems first so that you do not become a problem for the community. Bukhari 6011
  • مثل المؤمنين في تواددهم وتراحمهم وتعاطفهم كمثل الجسد الواحد اذا اشتكي منه عضو تداعي له سائر الجسد بالسهر والحمي.البخاري.
  • Balance falaah (akhirawi) vs najaah (duniyawi). Najaah must be according to the shariat to lead to falaah.
  • The balance between the past and the present: Surat Ahzab:38, Ghafir 85, Fath 232, Al Umraan 137, Nisa 26
  • سنة الله فغي الذين خلوا من قبل الأحزاب ٣٨؛ سنة الله في التي خلت في عباده غافر ٨٥؛ سنة الله التي قد خلت من قبل الفتح ٢٣٢؛ قد خلت من قبلكم سنن آل عمران ١٣٧؛ ويهديكم سنن الذين من قبلكم  النساء ٢٦


12.0 THE LAW OF BALANCE IN LIFESTYLE (tawaazun/ittizaan) - 5:

  • The balance between ‘aql and ruh. Aql / fikr requires learning. Ruh is strengthened by ‘ibadat.
  • A decision by ‘aql but implementation requires ruh and kindness.
  • Balance in executing obligations: make easy and not difficult. Baqara 185, Hajj 78
  • يريد الله بكم اليسر ولا يريد بكم العسر. البقرة ١٨٥؛ وما جعل لكم في الدين من حرج. الحج ٧٨.
  • The balance between knowledge (‘ilm) and work (‘amal). Too much knowledge with no work vs hastening to work before knowledge and understanding. Too much movement and little barakat.


13.0 THE LAW OF EQUILIBRIUM IN LIFESTYLE - (eitidaal):

  • We are a community of the middle (moderation). Surat Baqara 143
  • وكذلك جعلناكم امة وسطا لتكونوا شهداء علي الناس ويكون الرسول عليكم شهيدا. البقرة ١٤٣.
  • Seek the equilibrium of moderation between the earth and the hereafter, do good, and do not do evil. Surat Qisas 77.
  • وابتغي فيما آتاك الله الدار الآخرة ولا تنسي نصيبك من الدنيا واحسن كما احسن الناس اليك ولا تبغي الفساد في الأرض ان الله لا يحب المفسدين. القصص ٧٧.


14.0 THE LAW OF ACTION/REACTION IN LIFESTYLE (tadafu’u):

  • Reaction/pushback against evil. Surat Baqara 25.
  • ولولا دفع الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض. البقرة ٢٥.
  • Reaction to trials (ibtilai). Surat Ankabut: 301.
  •  ولنبلونهم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الأموال والانفس والثمرات وبشر الصابرين البقرة ١٥٥.
  • الم احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا وهم لا يفتنون ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين؛ عنكبوت ١-٣


15.0 CURE OF MENTAL DISEASE IN THE QUR’AN:

  • Cure of mental disease by the Qur’an.
  • من قرآ سورة إبراهيم والحجر في ركعتين جميعا في كل جمعة لم تصبه فقر ابدا ولا جنون ولا بلوي.
  • A man entered the masjid after the death of the prophet and was talking incomprehensible things and people wanted to kick him out of the mosque. Ibn Abbas put his hand on his head and read surat Yasin and the man recovered his senses.
  • Dhikr treats anxiety.
  • الا بذكر الله تطمين القلوب. الرعد ٢٨
  • Treatment of depression.
  • الم نشرح لك صدرك ووضعنا عنك وزرك. الانشراح
  • ومن اعرض ذكري فان له معيشة ضنكا. طه ١٢٤


16.0 MAQASID AL SHARI’AT and MENTAL HEALTH:

  • All the 5 maqasid contribute to a balanced state that leads to normal mental health.
  • Maqsad hifdh al aql is specific about mental health.
  • Treating of physical causes of mental illness.
  • Relief of stress in life.
  • Prevention and treatment of addictions.

17.0 IOK IN MENTAL HEALTH:

  • Psychology has the most research in Islamic history with contributions by Sufis who were concerned about the inner human condition and motivation.
  • مصالح الابدان والانفس لابي زيد احمد بن سهل البلخي.
  • Need to develop Islamized terminology and disease classification.
  • Empirical research.