Presented at the Muslim Teacher Training College, Mombasa on January 19, 2024 by Professor Omar Hasan Kasule Sr.
1.0 TEACHING vs TARBIYAH
- Teaching is transferring facts, and training is transferring skills
- Teaching is teacher-centered.
- The concepts of learning are changing from being teacher-centered to student-centered. Both teacher-centered and student-centered models are recorded in the siirah.
- The modern concept of a teacher is as an enabler of learning because of self-learning.
- The Islamic approach is to look at a teacher as playing a dual function: teaching and tarbiyat.
- Tarbiyah = building personality and character. Tarbiyah is holistic covering everything. Teaching has partial coverage.
- Our aim is a teacher who is a murabbi. The prophet is our model in this matter. We shall use the examples of Anas bin Malik and Usamah bin Zayed as products of prophetic tarbiyah.
- On my next visit, I shall present ideas on a tarbiyah program for East African children
2.0 THE PROPHET AS A MURABBI – preparation of Anas bin Malik -1
- Anas was from the Khazraj tribe of Madina, given his mother to serve the Prophet. He was 10 years.
- The prophet prayed for him اللهم أكثر ماله وولده وأطل عمره
- The Prophet treated Anas as his son. Anas took the Prophet as his qudwah and murabbi.
- He never punished or blamed him. He never told him why did you do this and why didn’t you do this?
3.0 THE PROPHET AS A MURABBI – preparation of Anas bin Malik -2
- ما قال لشيء صنعته لم صنعته ولا لشيء تركته لم تركته
- فما ضربني ضربة، ولا سبني سبة، ولا انتهرني، ولا عبس في وجهي، فكان أول ما أوصاني به أن قال: (يا بني اكتم سري تك مؤمنا) فكانت أمي وأزواج النبي يسألونني عن سر رسول الله فلا أخبرهم به، وما أنا مخبر بسرِّ رسول الله -صلى الله عليه وسلم- أحداً أبدا
- فقد أرسلني يوما لحاجة فخرجت، وقصدت صبيانا كانوا يلعبون في السوق لألعب معهم، ولم أذهب إلى ما أمرني به، فلما صرت إليهم شعرت بإنسان يقف خلفي، ويأخذ بثوبي، فالتفت فإذا رسول الله صلى الله عليه وسلم يبتسم ويقول: “يا أنيس، أذهبت إلى حيث أمرتك؟”، فارتبكت وقلت: نعم، إني ذاهب الآن يا رسول الله
- The Prophet used to joke with Anas’s brother : «يا أبا عمير ما فعل النغير؟».
4.0 THE PROPHET AS A MURABBI – practical experience of Anas bin Malik -3
- While young, he participated in the campaigns of Hudaybiyyah, Khaybar, Umarat al-Qada, the conquest of Makkah, Hunain, Taif, and Hajj al-Widae.
- He participated in the Riddat Wars and was a famous arrow man.
- He accompanied the prophet on his journeys.
5.0 THE PROPHET AS A MURABBI- Anas became a great leader because of the prophet’s tarbiyah-1
- Abubakar after consulting Omar Ibn Khattab appointed him to collect zakat in Bahrain.
- He participated in the wars of conquest in Iraq and Persia, after which he settled down in Basra to teach hadith.
- He resisted Hajjaj bin Yusuf, who wanted to despise him
- Allah gave him a long life, being the last companion to die
- He taught 285 Sahabis, and followers. He narrated 2200 hadith. Some hadiths were told only to Anas.
6.0 THE PROPHET AS A MURABBI- Anas became a great leader because of the Prophet’s tarbiyah-2
- Allah responded to the Prophet’s dua for Anas bin Malik
- وعن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: خرجت وأنا أريد المسجد فإذا بزيد بن مالك رضي الله عنه، فوضع يده على منكبي يتكئ علي، فذهبت وأنا شاب أخطو خطا الشباب، فقال لي زيد: قارب الخطا، فإن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “من مشى إلى المسجد كان له بكل خطوة عشر حسنات”
- . وقال الزهري: دخلت على أنس بن مالك رضي الله عنه بدمشق وهو يبكي، فقلت: ما يبكيك؟ فقال: لا أعرف شيئا مما أدركت إلا هذه الصلاة، وهذه الصلاة قد ضيعت،
- قال أبو هريرة: “ما رأيت أحدًا أشبه بصلاة رسول الله ﷺ من ابن أم سليم”، وقال أنس بن سيرين: “كان أنس بن مالك أحسن الناس صلاة في الحضر والسفر”، وقال حفيده ثمامة بن عبد الله: “كان أنس يصلي حتى تفطر قدماه دمًا، مما يطيل القيام”.
7.0 PROPHET AS A MURABBI: preparation of Usamah bin Zayd with both love with firmness
- Background: Usamah was born in Islam and never knew jahiliyyah.
- The prophet considered him a son until Quran abolished adoption. اشهدكم ان زيدا هذا ابني يرثني ارث
- وقد أدخل مولد أسامة السرور على قلب رسول الله -صلى الله عليه وسلم-، وكان يحبه حبًّا عظيمًا؛ لذلك لقبه الصحابة بـ"الحب ابن الحب"
- ولم يكن النبي -صلى الله عليه وسلم- يفرق بين حبه لحفيده الحسن وحبه لأسامة؛ إذ كانا متقاربين في السن، وكان عليه الصلاة والسلام يأخذ الحسن، ويضعه على أحد فخذيه، ويضع أسامة على فخذه الأخرى، ويضمهما معًا على صدره قائلاً: "اللهم إني أحبهما فأحبهما".
- Firmness on principles: Usamah was so close to the prophet that he was asked to intercede for a Makhzumi women who had stolen the prophet told him.
- أتشفع في حد من حدود الله يا أسامة؟».
- Firmness on principles: The prophet a great teacher whose lessons persist. Usamah killed a non-believer who shouted la ilaah illa allah to save his life. When the fitnah started he remembered the lesson and never participated although he loved Ali.
8.0 PROPHET AS A MURABBI: Practical experiences of Usamah bin Zayd
- He wanted to go to Uhud the Prophet returned him because he was too young. When older, he participated in the war of the ditch. Participated in the battle of Mutah under the command of his father Zayd. He stayed with the prophet when others ran away in defeat.
- واشتُهر أسامة بن زيد بالشجاعة والقوة والجهاد في سبيل الله منذ صغره؛ ففي العاشرة من عمره علم بأن النبي يجهز للغزو؛ فأصر على أن يكون له دور؛ فذهب يعرض نفسه على النبي إلا أن الرسول رده لصغر سنه؛ فعاد باكيًا، وعاود الكرَّة مرة ثانية وثالثة، فطلب منه النبي أن يطبب الجرحى من المقاتلين؛ ففرح فرحًا شديدًا.
Usamah at the battle of the ditch
وفي يوم الخندق كان أسامة في الخامسة عشرة من عمره؛ فجاء إلى رسول الله، وجعل يشد قامته ليجيزه للجهاد في سبيل الله؛فرقَّ له النبي وأجازه.
Usamah at the battle of Hunain
وفي
يوم حنين حينما انهزم المسلمون في البداية ثبت أسامة مدافعًا عن رسول الله -صلى
الله عليه وسلم- مع نفر من الصحابة، واستطاع النبي بهذه الفئة الصغيرة الباسلة أن
يغيّر هزيمة أصحابه إلى نصر، وأن يحمي المسلمين الفارين من أن يفتك بهم المشركون.
Usamah at the battle of Mutah
وقبل أن يبلغ الثامنة عشرة من عمره شارك
أسامة في معركة مؤتة تحت إمرة أبيه زيد بن حارثة، وحين استُشهد أبوه ظل يقاتل تحت
لواء جعفر بن أبي طالب، ثم تحت لواء عبدالله بن رواحة، ثم تحت لواء خالد بن
الوليد، ثم عاد أسامة إلى المدينة محتسبًا أباه عند الله، راكبًا جواده الذي
استُشهد عليه
PROPHET AS A MURABBI: Support of Usamah’s self-confidence and self-esteem
- Usamah was riding behind the Prophet on the entry into Makka at the conquest
- Abubakar asked Usamah for permission for Omar to stay back at the battle of Mutah.
.Prophet’s garment on Usama
ولبس النبي
بردته اليمنية الثمينة مرة واحدة، ثم خلعها على أسامة، فكان أسامة يروح بها ويغدو
بين أقرانه من أطفال الأنصار والمهاجرين.
-Abubakr’s respect for Usamah
خرج أبو بكر حتى أتى الجيش وأشخصهم وشيعهم وهو ماش وأسامة راكب وعبد الرحمن بن
عوف يقود دابة أبي بكر فقال له أسامة: يا خليفة رسول الله، والله لتركبن أو
لأنزلن. فقال «والله لا تنزل ووالله لا أركب وما عليَّ أن أغبر قدمي
في سبيل الله ساعة. فإن للغازي بكل خطوة يخطوها سبعمائة حسنة تكتب له وسبعمائة
درجة ترفع له وترفع عنه سبعمائة خطيئة» حتى إذا انتهى قال إن رأيت أن
تعينني بعمر فافعل، ومعنى ومعنى ذلك أنه يستأذن أسامة - قائد الجيش - أن يترك
له عمر لأنه كان في الجيش فأذن له 3 وكان
إرسال الجيش بعد بيعة أبي بكر بيوم أعني يوم الأربعاء 14 من ربيع الأول.
Omar Ibn Al Khattab loved and respected Usamah bin Zayd".
ويُروى أن عمر بن الخطاب في خلافته فرض
لأسامة عطاء أكثر من عطاء ابنه عبدالله بن عمر، فقال عبدالله لأبيه: "يا
أبتِ، فرضت لأسامة أربعة آلاف وفرضت لي ثلاثة آلاف، وما كان لأبيه من الفضل أكثر
مما كان لك، وليس له من الفضل أكثر مما هو لي!" . فقال له عمر: "إن أباه
كان أحب إلى النبي من أبيك، وكان هو أحب إلى رسول الله منك"
. وكان عمر إذا لقي أسامة قال له: "مرحبًا بأميري"..
10.0 ACHIEVEMENTS OF USAMAH BIN ZAYD
- Prophet defended his appointment of Usamah as commander.
- كان في تلك السرية وقت تجهيزها كبار المهاجرين الأولين والأنصار، ومنهم أبو بكر الصديق، وعمر بن الخطاب، وأبو عبيدة بن الجراح، وسعد بن أبي وقاص، وسعيد بن زيد، فتكلم الناس في إمرة أسامة: وقالوا: يستعمل هذا الغلام على المهاجرين الأولين!
- غضب رسول الله صلى الله عليه وسلم وخرج وقد عصب على رأسه عصابة وعليه قطيفة، فصعد المنبر فحمد الله وأثنى عليه ثم قال: أما بعد، أيها الناس: فما مقالة بلغتني عن بعضكم في تأميري أسامة، ولئن طعنتم في إمارتي أسامة، لقد طعنتم في إمارتي أباه من قبله! و«أيم الله إن كان للإمارة لخليقًا، وإن ابنه من بعده لخليق للإمارة، وإن كان لمن أحب الناس إليَّ، وإنَّ هذا (أي أسامة) لمن أحَبِّ الناسِ إليَّ بعدَه »[ رواه البخاري: 4469]
Usamah and narration of hadith
- وروى أسامة عن النبي ﷺ 128 حديثًا، أخرج الشيخان منها 18 حديثًا، واتفق الشيخان على 15 حديثًا، وانفرد البخاري بثلاثة أحاديث؛ فكان مجموع ما له من الأحاديث في الصحيحين 18 حديثًا.
- ر وروى عنه ابن عباس وجماعة من كبار التابعين