search this site.

221028Pd - IHSAN (Quality Work): THE CULTURE OF ISLAM

Print Friendly and PDFPrint Friendly

Presentation at the Convention of the Islamic Hospital Consortium (IHC), the Federation of Islamic Medical Associations (FIMA), and the Pakistan Islamic Medical Association (PIMA) on 28 October 2022 by Professor Omar Hasan Kasule Sr. MB ChB (MUK), MPH (Harvard), DrPH (Harvard) Professor of Epidemiology and Bioethics


IHSAN AS QUALITY WORK AND ITS REWARD AT THE INDIVIDUAL LEVEL

  • هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ. الرحمن ٦٠
  • التفسير الميسر: هل جزاء مَن أحسن بعمله في الدنيا إلا الإحسان إليه بالجنة في الآخرة
  • المختصر في التفسيرما جزاء من أحسن بطاعة ربه إلا أن يحسن الله جزاءه؟
  • -_-تفسير السعدي: هل جزاء من أحسن في عبادة الخالق ونفع عبيده، إلا أن يحسن إليه بالثواب الجزيل، والفوز الكبير، والنعيم المقيم، والعيش السليم، فهاتان الجنتان العاليتان للمقربين.
  • وقال ابن عباس :هل جزاء من قال : لا إله إلا الله وعمل بما جاء به محمد – صلى الله عليه وسلم – إلا الجنة ؟ .
  • -تفسير ابن كثير: ما لمن أحسن في الدنيا العمل إلا الإحسان إليه في الدار الآخرة  ]

2.0 TARGETS OF IHSAN

  • Ihsan for parentsSurat Isra:23
  • وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
  • Ihsan for the poor and the needy
  • Ihsan for the orphans
  • Ihsan for the traveler
  • Ihsan for the widows
  • Ihsan for the hungry
  • Ihsan for prisoners
  • Ihsan for refugees


3.0 WIDER SCOPE OF IHSAN

  • Ihsan in greetings, ihsaan al tahiyyat, 4:86
  • وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍۢ فَحَيُّوا۟ بِأَحْسَنَ مِنْهَآ أَوْ رُدُّوهَآ.  ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ حَسِيبًا
  • Ihsan in religion, ihsaan al ddiin 4:125
  • وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًۭا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُۥ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌۭ وَٱتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَٰهِيمَ حَنِيفًۭا ۗ وَٱتَّخَذَ ٱللَّهُ إِبْرَٰهِيمَ خَلِيلًۭا
  • Ihsan in arguments, ihsaan al mujadalat 16:125
  • ٱدْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلْحِكْمَةِ وَٱلْمَوْعِظَةِ ٱلْحَسَنَةِ ۖ وَجَـٰدِلْهُم بِٱلَّتِى هِىَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِٱلْمُهْتَدِينَ
  • ihsan in speech, ihsan al qawl 41:33
  • وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًۭا مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَـٰلِحًۭا وَقَالَ إِنَّنِى مِنَ ٱلْمُسْلِمِينَ

4.0 YUSUF: A MODEL OF IHSAN

  • Was an efficient minister in Egypt and prevented a famine by wise management.  Yusuf:55
  • قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ
  • Yusuf rewarded on earth for his good actions Yusuf 56-57
  • وَكَذَلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَاء نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاء وَلاَ نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ وَلَأَجْرُ الآخِرَةِ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ
  • Forgave his brothers and helped them. Yusuf:92
  • قَالَ لاَ تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

5.0 HADITH OF JIBRIL ON ISLAM, IMAN, AND IHSAN

  • عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال : بينما نحن جلوس عند رسول الله صلى الله عليه وسلم ذات يوم ، إذ طلع علينا رجل شديد بياض الثياب ، شديد سواد الشعر ، لا يرى عليه أثر السفر ، ولا يعرفه منا أحد ، حتى جلس إلى النبي صلى الله عليه وسلم فأسند ركبته إلى ركبتيه ، ووضع كفيه على فخذيه
  • وقال : " يا محمد أخبرني عن الإسلام
  • فقال له :  الإسلام أن تشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله ، وتقيم الصلاة وتؤتي الزكاة ، وتصوم رمضان ، وتحج البيت إن استطعت إليه سبيلا،  قال : " 
  • دقت " ، فعجبنا له يسأله ويصدقه
  • قال : " أخبرني عن الإيمان " 
  • قال :  أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر ، وتؤمن بالقدر خيره وشره، 
  • قال : "صدقت "
  • قال : " فأخبرني عن الإحسان " 
  • قال : ( أن تعبد الله كأنك تراه ، فإن لم تكن تراه فإنه يراك ..........رواه مسلم

6.0 IHSAN IS THE HIGHEST OF THE 3 FUNDAMENTALS OF DIIN (usul al ddiin)

  • The three fundamentals of ddiinusul al ddin, are: Islam, Iman, and Ihsan. These three concepts taken together constitute the creed of Islam, al aqidat al Islamiyya.
  • There is a gradation. Islam is the beginning. Iman is at a higher level. Ihsan is the highest level.
  • Islam is an outward manifestation, dhaahirIman in in the heart, baatinIhsan applies to both Islam and iman and implies perfection.
  • Ibn Taymiyyat explained the relationship between the 3 concepts very succinctly. Every  muhsin is a mu umin. Not every mu umin is a muhsin.

7.0 IHSAN IS EXCELLENCE (QUALITY)

  • Ihsan is excellent and is the highest level of diin.
  • Ihsan was defined in the sunnah as perfection of action.. Muslim 1955
  • عن أبي يعلى شداد بن أوس رضي الله عنه ، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال ان الله كتب الإحسان على كل شيء ، فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة ، وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبح ، وليحد أحدكم شفرته ، وليرح ذبيحته . رواه مسلم
  • Ihsan represents perfection in both Islam and Iman.
  • Ihsan excellence in worship, work, and in any social action.
  • Ihsan is quality performance driven by inner motivation in the full knowledge that Allah is watching you.
  • الإحْسَانُ أنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأنَّكَ تَرَاهُ، فإنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فإنَّه يَرَاكَ
  • The concept of excellence extends from prescribed acts of ibadat to all human endeavors and activities. Each human activity is an act of ‘ibadat and as such should be done with excellence.

8.0 IHSAN IS QUALITY OF WORK

  • Islam sets quality work and excellent performance in all spheres of life as its culture. Quality must permeate all activities.
  • Allah accepts the best of work and overlooks the bad. Qur’an 46:6
  • Allah rewards the best of work Quran 29:7
  • وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّـَٔاتِهِمْ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ ٱلَّذِى كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ ٧
  • Allah tests humans in their life to see who performs best. Surat al Mulk:2
  • الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ