search this site.

210605P - HARASSMENT AND VIOLENCE BY AND AGAINST PRACTITIONERS: TRANSPARENCY AND DUE PROCESS

Print Friendly and PDFPrint Friendly

Presentation prepared and written by Professor Omar Hasan Kasule Sr. MB ChB (MUK), MPH (Harvard), DrPH (Harvard) Chairman of the Institutional Review Board

 

POLICY ON BEHAVIOR:

· Behavior standards as well as reporting categories/codes

· Process of reporting, investigating, and resolution of behavior incidents

 

ACCEPTABLE BEHAVIORS (English CPP):

1. Mutual respect, courtesy, and fairness.

2. Empathy, compassion, kindness, and humility in action, speech, or attitude.

3. Honesty, openness, truthfulness, and integrity in communication

4. Loyalty and gratitude

5. Excellent work performance to the best of ability while adhering to the highest professional and ethical standards

6. A sense of duty, teamwork, honor, commitment, responsibility, and accountability

7. A just culture that encourages reporting without fear of retribution for adverse events as well as violations of professional, patient, and family rights.

8. Upholding and abiding by all institutional policies and procedures

9. Appropriate and responsible handling of institutional property

 

NOT ACCEPTABLE BEHAVIORS (English CPP):

1. Attitudes, speech, and actions that erode professionalism at work and in interpersonal relations

2. Abuse of power or position such as sexual harassment, intimidation, and discrimination

3. Conflict of interest and fraud in research

4. Obscenity, profanity, abuse, cursing, and foul speech

5. Excessive anger, quarreling, and controversy

6. Mocking, demeaning, and making fun of others

7. Breach of privacy and confidentiality, back-biting rumor mongering

8. Failure to self-report or report other professionals with physical or mental impairments that endanger patient safety

9. Refusal of duty and obeying lawful orders KFMC Behavioral

 

DATIX CATEGORIES FOR REPORTING BEHAVIOR STANDARDS (English CPP):

a. Violation Of Behavior Standards Relating To Communication And Interpersonal Skills Of Practitioners, Patients, And Families (table as a slide)

b. Violation Of Behavior Standards Relating To the Professionalism Of Practitioners (table as a slide)

c. Violation Of Behavior Standards Relating To Abuse Of Power Or Position By Practitioners And Administrators (table as a slide)

 

DEFINITIONS (Arabic CPP):

1. العنف: هو كل سلوك متعمد يلحق ضررأ بالأشخاص أو الممتلكات

2. الإيذاء: هو سلوك (فعلي أو لفظي) متعمد بقصد إلحاق الأذى أو الضرر بالغير

3. مرتكب العنف: يقصد به كل شخص طبيعي يتمني في إيذاء أو إصابة أو أضرار ضد أي شخص في المدينة الطبية أو اتلاف أو إفساد الممتلكات

4. الشكوى الكيدية: وهي الشكوى التي لا تقوم على أساس صحيح وتهدف إلى إلحاق الإساءة والضرر بالغير

5. فريق التدخل السريع: الأشخاص المختصين بالتصدي لحالة العنف أو الإيذاء

 

POLICIES (Arabic CPP):

1. تمنع المدينة الطبية ارتكاب سلوك يؤدي إلى إلحاق العنف او الإيذاء ضد الأشخاص أو الممتلكات

2. يتم تدريب جميع الموظفين وتوعيتهم علي اتخاذ الإجراء الصحيح ضد حالات العنف أو الإيذاء

3. لكل من يتعرض للعنف أو الإيذاء أو يشاهد ذلك فإن عليه الاتصال برقم الطوارئ (2222)، وطلب تفعيل الرمز الأبيض

4. موظفو إدارة الأمن مسؤولون عن التصدي لحوادث العنف وتوثيق النتائج في برنامج داتيكس

5. إدارة الشؤون القانونية مسؤولة عن تقييم الحادثة وإشراك أقسام المدينة الطبية المعنية لاستعراض الإجراءات المناسبة والتوصية بها، بما في ذلك التصعيد إلى الجهات الخارجية إذا كان الأمر يقتضي ذلك

6. إدارة شؤون المرضى والتمريض مسؤولة عن القيام بما يلي

7. تفعيل مؤشر الخطر المحتمل لملف المريض

8. إغلاق ملف المريض

9. إخراج المريض

 

WHY VIOLENCE?

· Bad attitudes?

· Psychological reaction under stress?